Pyungangyul Garden (2024-)
note
내게 인상 깊은 한국성은 사고방식에 있다. 있는 그대로의 자연을 존중하거나 따르는 조건 내에서 펼쳐지는 구성이지만 정원은 드러내지 않는다. 점점 더 깊숙한 자연과 교감하고 싶었던 생각의 발현인지 그간 봐온 한국의 옛정원은 항상 후퇴하여 위치한다. 그로 인해 생겨나는 시퀀스는 경험에 서사를 만들어낸다. 서사의 끝엔 자연과 나만 덩그러니 남게 된다. 표면적인 마감보다 내게는 이러한 사고방식이 더욱 한국적으로 느껴진다. 그 안에는 자연에 대한 존중과 배려가 담겨있으며, 접근은 내밀하지만 정원가의 기백과 낭만에 따라서 결코 분위기나 힘이 약하지 않다. 한국정원의 담백하고 단순한 형태가 자연주의 식재의 다채로움과 중화될 가능성을 살펴본 작업이었다.
그 점에 입구를 열지 않고, 담으로 반절 가려 출입의 경험을 나눈다. 담은 진입부의 시야로는 궁금증을 끌어내지만 출입 이후에는 바깥의 시야를 가려 안정감을 주게되는 이중적인 기능을 수행한다. 흙 또한 반입과 반출이 없는 전제하에 구조를 만들었다. 땅이 가진 원래의 모습을 존중하는 태도는 불필요하게 쓰일 에너지를 줄인다. 더불어 기존의 비정형 판석을 재활용하여 폐기물을 줄인다. 브랜드가 추구하는 절제가 과정에 담기듯 디자인을 펼치는 생각에도 에너지를 최대한 절제하고자 노력했다.
더불어 새롭게 생각하고 반영한 새로운 언어 중 하나는 물의 흐름이다. 식재지에서 표면배수가 중요한 한국에서 흙의 사면은 대개 필수적이고, 배수로나 고랑 또한 우리네 흔한 풍경이다. 선형의 물길을 좀 더 적극적으로 디자인에 차용하여 기능적인 풍경요소로 활용한다. 지형이 다채로워짐에 좀 더 깊이가 생겨나고, 매끄럽게 빠져나가지 않는 물들로 인해 공중습도가 생기고, 물길 주변 식생이 달라질 수 있어 다양성을 향상시킨다.
What impresses me about Korea is the way of thinking. It is a composition that unfolds within the conditions of respecting or following nature as it is, but the garden does not reveal itself. The old Korean gardens I've seen are always positioned in retreat, as if they are a manifestation of a desire to commune with nature on a deeper level. The resulting sequence creates a narrative to the experience. At the end of the narrative, only nature and myself are left. This way of thinking seems more Korean to me than the surface finish: there is a respect and consideration for nature in it, an approach that is intimate but never lacking in atmosphere or power, depending on the gardener's spirit and romance. The work explores the possibility that the plain, simple forms of the Korean garden can be neutralised by the colourfulness of naturalistic planting.
At that point, instead of opening the entrance, the wall partially obscures the experience of entering and exiting. The wall has a dual function: it invites curiosity at the point of entry, but after entering, it provides a sense of security by blocking the view from the outside. The soil is also built on the premise of no entry and no exit. Respecting the earth's original form reduces unnecessary energy. In addition, waste is reduced by recycling existing atypical flagstones. Just as the brand's moderation is embedded in the process, we also tried to save as much energy as possible in the design process.
One of the new languages that we have also rethought and reflected on is the flow of water. In Korea, where surface drainage is important in planting areas, soil slopes are often essential, and drains and furrows are common in our landscape. Linear waterways are more actively incorporated into the design and used as functional landscape elements. The varied terrain creates more depth, the lack of a smooth flow of water creates air humidity, and the vegetation around the watercourse can vary, enhancing diversity.